EESTI KEELE ISESEISVA KEELEKASUTAJA (B1) KOOLITUS
Täienduskoolituse õppekava
1.Täienduskoolitusasutuse nimetus:
TIIA VÕHMA KEELTEKOOL
2.Õppekava nimetus:
EESTI KEELE B1-TASEME EKSAMIKS ETTEVALMISTAV KURSUS
3.Õppekavarühm:
VÕÕRKEELED JA - KULTUURID
4.Õpiväljundid:
Eesti keele oskuse omandamine iseseisva keelekasutaja tasemel, mis vastab Euroopa keeleõppe raamdokumendi keeleoskustaseme B1 kirjeldusele:
Väljendub üldsõnaliselt igapäevateemadel ja huvivaldkonnas. Kirjeldab lühidalt sündmusi või olukordi, unistusi ja tundeid. Juhendab lihtsamates toimingutes.
Mõistab nii suulist kui ka kirjalikku kirjakeelsest juttu tuttavatel teemadel. Mõistab juhiseid ja igapäevaeluga seotud lepingute põhipunkte.
On võimeline pidama isiklikku kirjavahetust ja täitma isikuandmeid nõudvaid formulare.
Tarindid ja sõnavara
¤ u 4000 sõna ning tarbekeele struktuuride valdamine
5.Sihtrühm ja õppe alustamise tingimused:
Inimesed, kes on omandanud eesti keele oskuse algaja keelekasutaja (A2-) tasemel ning soovivad alustatud eesti keele õpinguid jätkata ja oma keelepädevust riiklikul tasemeeksamil hinnata lasta. Keelepädevuse taset kontrollitakse eeltesti ja suulise vestlusega.
6.Õppe kogumaht:
240 tundi (sellest 180 tundi kontaktõpet ja 60 tundi iseseisvat tööd). Koolituse kestus kuni 18 kuud.
7.Õppe sisu:
Teemavaldkonnad
Kõnearendus ja lugemisteemad
1. Enese tutvustamine - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
elulugu (päritolu, haridustee, töökogemus, pereelu)
perekond, perekonnaliikmed, sugulased, sõbrad
igapäevaelu: päevaplaan, argitoimingud, töö, kool, avalikud kohad, harrastused
2. Elutingimused ja keskkond - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
elukoht: ümbrus, ruumide paigutus, mugavused, mööbel, majapidamistarbed,
kodumasinad, suhted naabritega
eluase ja elukondlik teenindus, teenuste hinnad, maksed ja üür
keskkond (geograafiline asend, kliima, taimed, loomad, ilm, piirkond,
maa/linn, loodusvarad)
3. Haridus ja töö - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
haridustee (põhikool, keskkool, ametikool, kõrgkool, õppeained, eriala,
kvalifikatsioon)
täienduskoolitus, keeleõpe
elukutsed, tööülesanded, töövahendid, töötingimused, palk, puhkus, tööturg
4. Kaubandus ja teenindus - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
poed (poe liigid, kaubaliigid ja nimetused, soovitud kauba küsimine,
info küsimine kauba hinna, kvaliteedi, omaduste jms kohta, ostetud
kauba vahetamine, kauba eest maksmine)
postkontor (teave, hinnakirjad; paki, raha, väärtkirja, telegrammi saatmine,
postimaksevahendid, ajakirjanduse tellimine)
pank (raha, valuutakursid, rahavahetus, maksed, hoiustamine)
söögikohad (söögid, joogid, koosviibimiste korraldamine)
teenindus (juuksur, pesumaja, fotograaf jne)
5. Tervishoid ja sotsiaalala – 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
polikliinik ja haigla (vastuvõtule registreerimine, enesetunde kirjeldamine,
kiirabi kutsumine)
tervis (haigused, enda ja oma perekonnaliikmete tervislik seisund, kehaosad
ja funktsioonid, hügieen, sõltuvused)
apteek (ravimite ostmine, teabe hankimine)
sotsiaalhooldus (pensionid, riiklikud toetused, kindlustus)
6. Huvialad ja vaba aja veetmine - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
teater, muusika, kino, raadio, televisioon, sport, käsitöö, tants,
näitused, muuseumid, kalapüük, aiandus
7. Kultuurielu - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
kino, teater, kontserdid, näitused (info küsimine etenduste ja
seansside kohta, toimumisaja ja hinna kohta, piletite ostmine,
üldvestlus filmidest ja etendustest)
kirjandus ja ajakirjandus (lemmikautorid ja -raamatud)
muusikamaailm (heliloojad, lauljad, üritused)
8. Isik, ühiskond, riik - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
isiku õigused ja kohustused, riigi haldussüsteem, erakonnad,
tähtsamad seadused (põhiseadus, kodakondsusseadus, keele-
seadus, välismaalaste seadus jms)
politsei ja kohtu tegevus, rahvusseltsid, emakeele tähtsus, usulised tõekspidamised
9. Liiklus ja reisimine, orienteerumine linnas - 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
liiklusvahendid maal, merel, õhus
liikluseeskiri, kodukoha liiklusprobleemid
tee küsimine ja juhatamine
reisimine (ettevalmistused, informatsiooni hankimine,
piletid, sõiduplaanid, viisad, toll, ööbimisvõimalused)
10. Estica – 24 tundi, sh 6 tundi iseseisvat tööd
Eesti ajaloo perioodid ja tähtsündmused
üldandmed Eesti kohta (suuremad linnad, loodus, mäed,
meri, jõed, järved, saared, linnud, loomad, maavarad)
kodukoha kultuurilugu ja vaatamisväärsused
rahvussümboolika, riigipühad, riiklikud tähtpäevad, rahvuskultuur
Keeleteadmised
Grammatiline materjal esitatakse süntaksi alusel ja kahes aspektis:
- tähendusest vormile
- vormilt tähendusele
Nimisõna: ainsus ja mitmus, mitmuse moodustamine. Nimisõnade käänamine,
Käändkonnad. Ainsuslikud nimisõnad. Mitmuslikud nimisõnad.
Omadussõna: omadussõnade käänamine, ühildumisreeglid täiendi vormis.
Käändumatud omadussõnad. Omadussõnade võrdlusastmed.
Arvsõna: põhiarvsõnad ja järgarvsõnad. Arvsõnade käänamine.
Asesõna: isikuliste asesõnade pikad ja lühikesed vormid ning käänded. Näitavad, küsivad, siduvad ja umbmäärased asesõnad.
Tegusõna: kindla kõneviisi isikulise tegumoe muutevormid kõigis aegades
(olevik, lihtminevik, täisminevik, enneminevik), umbisikulise tegumoe vormid olevikus ja lihtminevikus). Tingiv kõneviis ja käskiv kõneviis, nud-kesksõna, ma- ja da- tegevusnimi. Ühend- ja väljendverbid.
Määrsõnad: tähtsamad kohta, aega, viisi, hulka, põhjuslikke seoseid väljendavad määrsõnad.
Kaassõna: ees- ja tagasõnad
Sidesõnad: rinnastavad sidesõnad ja alistavad sidesõnad
Lauseõpetus: Lihtlause. Jaatavad, eitavad ja küsilaused. Käsklaused, soov- ja hüüdlaused. Liitlaused. Olulisemad rektsioonierinevused eesti ja vene keeles. Sõnajärg erinevat tüüpi lausetes.
Tähendusõpetus: Homonüümid. Sünonüümid. Antonüümid. Fraseoloogilised väljendid.
Sõnatuletus: Liitsõnade moodustamine. Tähtsamad nimi-, omadus- ja määrsõnamoodustuse liited.
Õigekiri: Suur ja väike algustäht. Kokku- ja lahkukirjutamise põhireeglid. Punkt järgarvudega. Koma loetelus ja liitlauses.
Õppemeetodid:
Kursus tugineb kommunikatiivsele ja suhtlev-kogemuslikule meetodile. Arendatakse samavõrd nii kuulamist, kirjutamist, lugemist kui ka vestlemist (dialoog) ja kõnelemist (monoloog). Õppe kavandamisel lähtutakse õppija vajadustest, osaoskusi õpetatakse integreeritult. Keeleõpe on üles ehitatud teemadel, mis otseselt seonduvad õppijate isikliku kogemusega. Peamine eesmärk on tasemele vastava suhtluspädevuse saavutamine. Metoodiliste võtetena kasutatakse kopeerimisülesandeid, sõnakaarte, sähvikuid, probleemülesandeid, simulatsiooni, äraarvamismänge, järjestamisülesandeid, paaristööd, rühmaööd, ideekaarte, mudelharjutamist, mõtteskeeme, ajurünnakut, lünkharjutusi jms.
Iseseisev töö:
Kirjalikud tööd, uue sõnavara omandamine
8.Õppekeskkonna kirjeldus:
Õppetöö toimub Kerese 3, Narva asuvas õppeklassis.
Renditava pinna suurus on 44 m2. Lagede kõrgus ruumis on 280 cm.
Ruumis on 2 akent (iga akna pind 200 cm x 180 cm, akende kõrgus põrandast on 80 cm ja üks aken on avatav), seinad värvitud heledates toonides, põrandal hele plastkate, valgustus loomulik ja kunstlik (ruume kasutatakse peamiselt õhtusel ajal), ruumides on keskküte ning sund- ja loomulik ventilatsioon. Õppijate kasutada on samal korrusel asuvad WC-ruumid.
Õppeklassis on lauad ja toolid õppijaile ning laud ja tool õpetaja jaoks, kaks 120 x 200 tahvlit, klassis on võimalik kasutada audio- ja videotehnikat. Õppeklassi sisustamisel on järgitud sotsiaalministri poolt kehtestatud tervisekaitse nõudeid.
Õppijate käsutuses on ka teatmeteosed ja erinevad sõnastikud, teatmikud.
9.Õppematerjalide loend:
Põhiõpikud:
Kitsnik, M., Kingisepp, L. 2006. Naljaga pooleks. Eesti keele õppekomplekt algtasemele. Tallinn:
Saarsoo, K. 2011. Käsikäes. Tööraamat eesti keele õppijale ja kodakondsuse taotlejale. Tallinn: Keelekeskus Multilingua
Soovitatavad lisaõpikud:
Kasesalu, T. 2001. Kas sa oskad eesti keelt? Eesti keele õpik täiskasvanutele. Tallinn: Valgus
Rammo, S., Teral, M. Klaas-Lang, B., Allik, M. 2012. Keel selgeks. Eesti keele õpik täiskasvanutele. Tallinn: Avita
Pesti, M. Ahi, H. 2007. E nagu Eesti. Eesti keele õpik algajaile. Tallinn: TEA Kirjastus
Metsa, A. Vissak, H. 1994. Vestleme… Bessedõ o … . Tallinn: Koolibri
Valmis, A. Valmis, L. 2004. Lihtne eesti keele grammatika harjutuste ja võtmega. Tallinn: TEA Kirjastus
Veskimägi, E. Pärn, H. Simm, L. 2004. Vene-eesti ja eesti-vene taskusõnastik. Tallinn: Koolibri
10. Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid:
Kursus on läbitud juhul, kui õppija võttis osa õppetööst 80% ulatuses ja sooritas kõik koolisisesed arvestused positiivselt (vähemalt 60% ulatuses) sh saavutustesti.
hindamismeetod |
hindamiskriteeriumid |
Kirjalik test |
Õppija oskab lugeda adapteeritud ning lihtsat originaalteksti ja oskab leida ning eristada tekstist olulist informatsiooni. Õppija oskab kirjutada isiklikku kirja, teateid, sõnumeid, oskab täita küsitluslehti. Keeleteadmisi testitakse morfoloogia, süntaksi, ortograafia ja sõnavara põhiselt |
Suuline vestlus õpetaja ja suvalise kursusekaaslasega |
Õppija oskab väljendada oma suhtumist, soove ja vajadusi, oskab vestelda ainekavas esitatud temaatika piires, oskab esitada küsimusi ja vastata küsimustele ainekavas esitatud temaatika piires |
11.Kursuse läbimisel väljastatav dokument:
Tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud.
Tõend, kui õpingutes ei osaletud täismahus või on saavutustesti tulemused kasinad.
12. Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- ja töökogemuse kirjeldus:
Kõrgharidusega (eesti keel kui võõrkeel) pedagoogid vähemalt 10-aastase koolituskogemusega täiskasvanute õpetamisel.
nimi | isikukood | erialane haridus | diplomi nr | kontakttelefon |
Maret Annuk | 45207260369 | eesti keele ja kirjanduse õpetaja | A-II №205066 | 56486221 |
Jelena Jakovleva | 47302113716 | eesti keele kui võõrkeele ja kultuuriloo õpetaja | AC 000984 | 55575940 |
Natalja Kahur | 47401200352 | eesti keele kui võõrkeele ja kultuuriloo õpetaja | BC 001235 | 51966210 |
Tiia Võhma | 46505102219 | põhikooli eesti keele (kui võõrkeele) ja kultuuriloo õpetaja | AC 001469 | 53471918 |
13. Õppekava kinnitamise aeg:
01.04.2016